Waarom koppels ruzie krijgen in de dansles

Waarom koppels ruzie krijgen in de dansles

Misschien herken je het. Je bent les aan het geven (of aan het volgen) en ergens in de zaal ontstaat een verhitte discussie. ‘Je doet het niet goed, je moet het zo doen’ zegt de een. ‘Welnee’, zegt de ander op een snauwende toon. ‘Jij denkt ook altijd alles beter te weten’. Discussie in je dansles.

Nu komt het gelukkig tijdens de dansles zelden voor en terwijl het grootste deel van de mensen juist dichter tot elkaar komt door het dansen, zijn er ook mensen die regelmatig met elkaar in de clinch raken raken.

Hoe komt dit? En…wat kan je er (als cursist of docent) aan doen?

Het is een interessant gegeven dat die koppels die samen naar een les komen en regelmatig met elkaar in discussie zijn, juist diegenen zijn die liever niet willen wisselen van partner. Het veel gehoorde argument is dan ‘we willen niet wisselen, we zien elkaar al zo weinig’.  Je zal straks lezen dat dit juist een van de oorzaken is.

Als je ze als docent niet aan het wisselen krijgt, is het maar de vraag of ze het einde van de cursus samen halen en dat is natuurlijk ontzettend jammer. Dansen heeft namelijk een helende werking voor het lichaam, de geest en de ziel.

Dus… wat te doen? 

ruzie7

1. Mannen leren anders dan vrouwen en vrouwen leren anders dan mannen

Dit is met stipt bovenaan oorzaak nr. 1.

Als het gaat om dansen gebruiken we voornamelijk 3 zintuigen: Horen, Zien en Voelen.

Mannen willen meestal eerst iets begrijpen voordat ze het gaan doen. En dus heeft de gemiddelde man er geen moeite mee als de docent iets drie of vier keer uitlegt en laat zien. Daarna is het voor de gemiddelde man fijn als hij op langzaam tempo mee kan doen met hetgeen zojuist drie tot vier keer is uitgelegd, zodat hij langzamerhand kan gaan voelen wat de bedoeling is.

Vrouwen daarentegen hebben er vaak voldoende aan als iets een of twee keer is uitgelegd. Daarna kan de muziek aan en gaan we oefenen. Want door het oefenen gaat de gemiddelde vrouw voelen. Alleen als de beweging niet lukt heeft ze de behoefte om er nog even uitleg over te vragen maar liever ontdekt ze dansend de oplossing.

Met andere woorden: het leerproces is precies omgekeerd. Waar vrouwen mee willen beginnen (voelen), eindigen de mannen in hun leerproces.

Nu heb ik lang gedacht dat dit alleen in het dansen voorkwam omdat mannen nu eenmaal moeten leiden en daardoor meer moeten nadenken. Het opvallende is dat als ik les geef in zelfverdediging ik hetzelfde waarneem. Vrouwen willen het liefst leren door doen, mannen willen het liefst leren door het te begrijpen.

Geldt dit voor ALLE mannen en vrouwen? Natuurlijk niet! Maar in het algemeen is dit verhaal voor veel mensen herkenbaar.

Tip voor docenten
Door dit proces aan het begin van een cursus te benoemen creëer je wederzijds begrip en vooral geduld bij de dames.

2. Leiden is moeilijker dan volgen
Hoewel het voor sommige dames een hele opgave kan zijn om te volgen, is het leiden als man meestal lastiger (zeker in de beginfase). Hij moet namelijk niet alleen aan zijn eigen pasjes denken maar ook aan die van haar. Zij heeft een hele specifieke manier van sturing nodig en dat ook nog eens op een bepaald moment. Soms zie je mannen dan ook stoppen met het maken van hun eigen pasjes terwijl ze haar door laten dansen.

Tip voor docenten
Laat dames een keer met een blinddoek op dansen. Dames kunnen hierdoor niet anticiperen op basis van wat ze zien maar moeten nu echt gaan voelen. Mannen worden hierdoor betere leiders op de dansvloer omdat ze beseffen dat de dame nu echt een duidelijke sturing nodig heeft. 

3. Mannen zijn probleemoplossers
Veel dames zullen dit herkennen uit de privé-sfeer. Vrouwen willen soms gewoon over een probleem praten om te vertellen hoe ze zich voelen. Veel mannen krijgen dan de ongeremde behoefte om met allerlei oplossingen te komen. Soms gaat dit vooraf door een uitgebreide analyse. Herkenbaar?

oplossen

Heren: ze vertelt je dit probleem niet om het voor haar op te lossen. De oplossing zit voor de meeste vrouwen in het (vaak uitgebreid en zeer gedetailleerd) vertellen van het verhaal. Met andere woorden: je kan het voor haar juist onbedoeld verpesten door het meteen op te willen lossen ;-). Nadat het verhaal in volledigheid is verteld, is meestal een mogelijke oplossing welkom.

Dames: mannen zijn geen helderziende. Oplossen zit in ons systeem. Het zou de meeste mannen enorm kunnen helpen om eerst even aan te geven dat je graag het verhaal eerst volledig wilt vertellen en vooral niet op zoek bent naar een oplossing.

In een dansles gaat dit net zo. Zodra een man een probleem signaleert heeft hij de neiging dit met de beste intenties op te willen lossen. Dit doet hij in een dansles meestal niet door een bepaalde oefening te herhalen. De gemiddelde man gaat op zoek naar een aanpassing in het proces waarmee het wel zal slagen. Voor een man heel logisch, voor de meeste dames erg omslachtig.

Tip voor docenten
Behandel aan het einde van je uitleg de mogelijke valkuilen (pitfalls) en geef aan wat er eventueel mis kan gaan.
Geef daarbij de mogelijke oplossingen en vertel erbij dat, als er iets niet lukt, ze het even kunnen vragen. 

high_ten

4. Wisselen van partner helpt
Wisselen helpt om even los te komen van een partner en vooral om te ervaren hoe iemand anders het doet. Daarnaast leren cursisten hierdoor ook andere mensen kennen wat weer de sfeer in de groep vergroot. Op deze manier zijn letterlijk duizenden vriendschappen ontstaan door het volgen van danslessen.

Tip voor docenten
Bereid mensen voor op het wisselen door het vooraf aan te kondigen en toe te lichten.
Vertel het belang van het oefenen met verschillende partners en vertel erbij dat ze over tien minuten gaan wisselen. Vertel erbij hoe dit plaats gaat vinden en zeg erbij dat ze na drie wissels weer terug komen bij hun eerste partner. Dit geeft de cursist voorbereidingstijd en de zekerheid dat ze weer bij elkaar komen. Na een paar lessen zal je merken dat vrijwel iedereen meedoet aan de wissels. Dan is het teruggaan na drie wissels niet meer nodig en kan je door blijven wisselen.

5. Er is geen schuldige
Er kunnen op de dansvloer duizenden dingen misgaan. En gelukkig maar. De meeste nieuwe combinaties en bewegingen zijn namelijk ontstaan doordat iemand een keer iets anders deed dan de bedoeling was.

En hoewel het erop lijkt dat de man meestal de ‘schuldige’  is als er iets fout gaat, heeft de dame net zoveel invloed als er iets niet lukt. Zo kan een dame de neiging hebben al uit zichzelf te gaan nog voordat hij de kans krijgt haar te leiden. Een man kan op zijn beurt een beweging onhandig uitvoeren door met zijn duimen in haar handen te knijpen waardoor iets niet lukt.

Het belangrijkste is het besef dat het helemaal niet belangrijk is te weten WIE de fout maakt. Het gaat erom dat beiden de manier vinden waarop het WEL lukt.

Tip voor docenten
Laat het een gezamenlijke uitdaging zijn om SAMEN de oplossing te vinden en koppel het los van een ‘schuldvraag’. 

VRAAG

  1. Heb jij weleens een discussie gehad of heb je die als docent weleens meegemaakt op de dansvloer en zo ja, hoe heb je dat opgelost?

Vind je dit artikel en alles wat met lesgeven te maken interessant?

 

Doe dan binnenkort mee met een van onze Gratis Trainingen.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*