Het Geheim van een Goede (dans)Les

Het Geheim van een Goede (dans)Les

Een van de meest gehoorde opmerkingen over onze danslessen is dat ze gezellig zijn en dat er veel structuur wordt geboden. Dit laatste heeft vooral 2 redenen:

1. Het uniforme lesprogramma van de Salsa. Hierdoor kan je als cursist(e) een gemiste les eenvoudig inhalen in een andere stad, bij een andere docent, op een andere dag, en toch zo goed als dezelfde les volgen.

2. De tweede reden is wat wij noemen ‘The Teaching Strategy“. De meeste cursisten hebben dit niet door (en dat is ook precies de bedoeling). Iedere les wordt opgebouwd volgens een uniekStappenplan.

Wat is deze ‘Teaching Strategy’?

Wat ik met je ga delen is ronduit het geheim van iedere goede (dans)les. Ik zet het woord ‘dans’ tussen haakjes omdat deze strategie niet alleen werkt voor danslessen maar ook voor yogalessen, fitness lessen, zumbalessen, tai chi lessen, kung fu lessen en zelfs voor andere soorten trainingen.

A003_C006_0302CD

Als je de verschillende stappen volgt zal het je niet alleen helpen iedere dansles nog beter te kunnen volgen, het zal je ook helpen (nu of in de toekomst) een betere docent te worden.

Het verhaal begint lang, lang geleden! 

Er was eens…

Een cursist die mij vroeg mee te doen aan een onderzoekje. Deze jonge dame, Cindy genaamd, onderzocht gedurende een aantal weken voor haar studie mijn lessen met als voornaamste doel de strategieën achter mijn lesgeven te ontdekken. Nu had ik zelf destijds geen flauw idee dat er een strategie achter mijn manier van lesgeven zat maar dat zou snel veranderen.

Dit onderzoek ging erg ver. Zo stelde ze me wekelijks allerlei vragen. Over de manier waarop ik mijn lessen voorbereid, wat ik tegen mezelf zeg, wat ik voor me zie en wat ik voel tijdens mijn lesvoorbereiding, wat ik voorafgaand aan een les doe om mezelf in een positieve stemming te brengen voor aanvang van de les, hoe ik binnen enkele seconden met de hele groep contact maak, hoe ik iedereen (zelfs diegenen die dat liever niet willen) zover krijg om spontaan te wisselen van partner en bovenal; wat ik doe om iedereen binnen enkele minuten mee te laten doen in een routine waar anderen wel een half uur voor nodig hebben.

Nu zou ik het vreemd vinden als ik het bovenstaande niet zou beheersen na letterlijk duizenden uren lesgeven aan duizenden mensen over de afgelopen jaren. Maar het bijzondere was vooral dat ik mij niet volledig bewust was van wat ik deed.

Na zo’n 4 weken intensief onderzoek zat Cindy aan de tafel tegenover me in de dansschool.

‘Hier’ zei ze, met een glimlach op haar gezicht. ‘Dit is wat je doet’. Ze legde een A4tje op de tafel waarop een ingewikkeld schema te zien was. Na een korte uitleg viel ik ongeveer van mijn stoel. De in alle jaren, vooral onbewust, opgebouwde en ontwikkelde strategieën waren op 1 A4tje samengevat! Ik kon het nauwelijks geloven.

Tot de dag van vandaag gebruik ik die strategie (maar nu bewust) zowel in mijn eigen danslessen als in de docentenopleiding.

strategy

De strategie zorgt ervoor dat mensen tot wel 2 a 3 en soms wel 4 keer keer sneller iets aanleren.

En… the best is yet to come! 

Omdat Cindy alle stappen nauwkeurig had bestudeerd nam ze de proef op de som. Onder het motto ‘I can not be you, but I can try to be like you‘ vroeg ze mij of ze een deel van mijn les kon overnemen waarbij ze dezelfde strategieën zou toepassen. Het resultaat was, voor iemand zonder enige ervaring in lesgeven, ronduit verbluffend!

Vind je het interessant om een kijkje achter de schermen van de docenten te nemen? Wil je jouw hobby/passie combineren met persoonlijke ontwikkeling? Dan is de opleiding wellicht iets voor jou. Kom binnenkort naar een van onze Gratis Trainingen om kennis te maken met de inhoud van de opleiding.

Stel je de wekelijkse blogs op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social Media.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*